Vinterboende

För några veckor sedan isolerade David och min svärfar Mats en del av ett rum i ladugården. Det blev riktigt bra. Här kommer hönsen att ha det bra i vinter!




Sedan har vi byggt inredning och i helgen ska hönsen få flytta in. Det är inte speciellt kallt ute ännu, men de lägger väldigt lite ägg. Kanske får de för lite ljus på dagarna. Jag ska prova att ha lampan tänd ca 10 timmar per dag och se om det hjälper.



L har hjälpt till att bygga inredningen. Själv har jag tummen mitt i handen när det gäller att bygga, men jag har blivit lite bättre på att använda skruvdragaren. :)



Några tuppar har redan fått prova det nya boendet. Vi bar in dem på en kväll för att lättare få tag i dem när vi skulle slakta dem. Då detta är första gången jag slaktat tuppar, eller rättare sagt fått hjälp att slakta tuppar för jag stod mest vid sidan om och såg på, tyckte jag det var lite jobbigt. Det var däremot inga problem att bära in tupparna så länge man höll dem i ett stadigt grepp. Nu är det nio stycken färre tuppar.




Här är vår nya kaninkompis Alvin. Just nu bor han i sitt hus ute vid hönsgården, men planen är att han ska få flytta in tillsammans med hönorna i ladugården i vinter. Själv verkar han inte bekymra sig över hönsen, men de ser väldigt skeptiska ut.






Kommentarer
Postat av: Nette

kan av erfarenhet rekommendera att ni lägger en bit plastmatta (typ vinylgolv) på nivån under pinnarna, kommer vara stört omöjligt att få bort allt sk*t annars, snyggt som tusan blev det!!!

2011-11-04 @ 06:37:55
Postat av: Helen

Tack för tipset. Hittade ingen bit plastmatta som räckte, men sambon målade skivan med en blank färg. Kanske kan det hjälpa lite.

2011-11-04 @ 22:34:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0