Det kryllar av kycklingar!

De är bara hur söta som helst!



Egentligen hade jag inte tänkt att vi skulle ha kycklingar förrän till våren, men jag blev nyfiken på om hönorna skulle vilja ruva. Jag samlade ägg några dagar och lade dem i ett av redena, för det hade jag läst skulle framkalla ruvlusten. Kanske 10 - 12 ägg, minns inte riktigt. Eftersom vi har tuppar ska de flesta ägg vara befruktade. Sedan dröjde det inte många dagar förrän Lisa1 och Lisa2 (fråga mig inte vem som är vem för det vet jag inte, men barnen säger att de ser skillnad på dem) låg på äggen. Efter några dagar klämde den grå hönan sig också ner hos dem i samma rede. Hm, jag tror att hon även gick dit och lade några egna ägg till samlingen innan hon började ruva. Det har blivit betydligt fler kycklingar än jag förväntade mig och jag såg att hon var där och bökade. Annars tror jag att de slutar lägga ägg när de börjar ruva.



Efter några dagar lade sig den svarta hönan högst upp på ovansidan av redena och låg där i flera dagar. Jag lyfte på henne och hon låg inte på några ägg. Jag började fundera om hon var sjuk på något sätt, men fick sedan veta av en van hönsägare att de kan göra så. De tror att de ruvar fast har inga ägg och kan ligga hur länge som helst om de inte får kycklingar. Hans förslag var att jag skulle ge henne några ägg. Därför snodde jag några ägg av hönorna längst ner och lade i en kartong för att inte kycklingarna skulle ramla ner och slå ihjäl sig direkt de kläcktes. När äggen började kläckas ställde jag ner kartongen på golvet också.




Det blev fler kycklingar än beräknat. I morse räknade jag det till 17 kycklingar (och har även hittat en död). Den första kläcktes för sex dagar sedan och den sista idag. Den grå hönan ligger fortfarande kvar i redet på en bunt ägg. Kan inte vara många kvar, tänkte jag och lyfte på hönan. Där liggar 18 ägg till! Nu har jag märkt dessa ägg och tänker lyfta bort hönan och räkna dem varje dag så att ingen smugglar dit fler ägg. Det blir säkert inte kycklingar från alla äggen för något kan ha dött eller så kan hönan lessna och kliva av redet. Just nu tar i alla fall de bruna hönorna hand om kycklingarna som är ute, den svarta hönan hand om kycklingarna som är inne men inte är kvar i redet och den grå hönan hand om äggen och kycklingarna i redet.



Däremot lockar de bruna hönorna inte med sig sina kycklingar in på kvällen och kycklingarna förstår inte att de ska ta spången upp till ingången, utan de sitter under hönshuset och piper. Tre kvällar i rad har vi lyft in dem (vilket inte är det lättaste för det är snabba små rackare). Förhoppningsvis ska de lära sig att gå in själva så småningom. Jag tror att de fortfarande behöver värmen från hönorna för att klara sig någon längre stund. Annars skulle de gärna få vara kvar ute eftersom jag stänger hönsgården varje kväll.



Alla dessa blivande hönor och tuppar kommer inte att rymmas i min hönsgård utan jag kommer att få sälja ganska många av dem. Just nu är de så söta att jag inte kan låta bli att gå ut och titta på dem flera gånger per dag. :-)


Kommentarer
Postat av: jossan

men så coolt!!! så söta små liv!!!

2011-08-07 @ 08:45:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0