Fler kycklingar och färre höns.



Kycklingarna har kläckts och de är lika söta denna gång. Idag räknade jag till åtta stycken.

I onsdags sålde jag ungtuppen och sju av unghönorna. Några av dem flyttade hit www.nasseman.bloggo.nu.  Tuppen har där blivit döpt till Tor-Leif och han är säkert nöjd över att få egna hönor att ta hand om. Här blev han jagad av de andra två tupparna så fort han försökte sig på någonting med hönsen.

Nu har jag kvar sju hönor och två tuppar. Det känns lagom. Det blir ca 3 ägg/dag i stället för 7 -8 per dag. Det räcker mer än väl till oss. Nu när det är färre höns har jag tagit bort gallret så att kycklingarna och deras mammor kan gå med de andra. Det ser ut att gå bra.



Det här är Pärlan som hjälper till att ta hand om kycklingarna. Det är vår favorithöna. Hon ser lite tuktad ut för hon verkar även vara tupparnas favorit. Hon är lite speciell och uppför sig inte riktigt som de andra hönsen. När hon flyttade till oss i somras vågade hon sig först inte ut ur hönshuset på två veckor och direkt hon stack ut huvudet blev hon jagad av de andra, men nu får hon vara med i gänget.

Det blir nog så att jag tar bort gallret även till kaninen Alvin. Det gör inte så stor nytta för hönsen flyger in till honom och han gör sitt bästa för att puffa undan gallret och hoppa ut till dem.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0